نه شهرداری مسئولیتش را قبول میکند و نه اداره راه آن را جزو محدوده خودش میپذیرد. نه فرودگاه هزینههایش را حاضر است بپردازد و نه ارگان دیگری تکلیفش را مشخص میکند. مانده است مثل طفل یتیمی که هیچکس سرپرستیاش را بر عهده نمیگیرد. جاده فرودگاه را میگویم، همان جادهای که قرار بود ۲۲ بهمن سال گذشته به بهرهبرداری برسد اما دست اندازها و تاریکی معبرش همچنان باقی ماندهاند تا نشان دهنده وضعیت نامناسبش باشند. سیرجان شهر مهمی است و در طول سال پذیرای مهمانان کشوری بسیاری است. همانطور که در ۸ و ۹ آبان ماه سفرای بیش از ۱۶ کشور خارجی از همین جاده فرودگاه وارد شهرستان شدند و یا رئیس جمهور که در روزهای آتی قرار است باز هم از همین جاده به سیرجان بیاید. جاده فرودگاه به نوعی آبروی شهر سیرجان است در مقابل مهمانانی که از مرکز کشور به این شهر میآیند. اما متاسفانه همچنان بدون متولی باقی مانده و بهسازی آن در تعلیق به سر میبرد. جاده ای که میطلبد هر چه سریعتر به وضعیت آن رسیدگی شود تا مهمانانی که از راه دور، آوازه بلند سیرجان را شنیدهاند با عبور از آن توی ذوق شان نخورد.
جاده فرودگاه از نظر راهنمایی و رانندگی، انتظامی و ایمنی مشکل دارد
موسائیپور رئیس فرودگاه شهرستان وضعیت جاده را نامناسب میداند و عنوان میکند: اصلاً وضعیت جاده مناسب نیست. قرار بود روشنایی آن تامین شود که تا الان نشده و لاین رفت از راه آهن تا فرودگاه بهسازی شود که آن هم بلاتکلیف است. از او میپرسم چرا برای تکمیل این محور پیگیری نکردید؟ میگوید: پیگیری زیادی کردیم. چندین مورد نامهنگاری هم با فرمانداری انجام دادیم. همیشه وعده به آینده داده میشود. در رابطه با ساخت هم، این جاده در سفر مقامات به سیرجان آبروی شهر ماست. در موقعیتی هستیم که مهمان کشوری زیادی داریم و باید این جاده درست شود. وی اضافه میکند: متأسفانه این جاده اصلا در شان سیرجان نیست. با توجه به اینکه هر هفته ۱۴ پرواز ورود و خروج از سیرجان داریم و با توجه به اینکه این پروازها در شب انجام میشود هرچه سریعتر جاده فرودگاه باید بهسازی شود. موسائیپور تصریح میکند: مثلا آمدند تیر برقها را نصب کردهاند اما تا روشنایی وصل نشود عملا کاری انجام نشده. لاین رفت هم کار دارد. دستاندازهای زیادی دارد که باید درست شود. میگویم تجربه ثابت کرده نامهنگاری کاری از پیش نمیبرد. آیا از راه دیگری وارد نشدهاید برای بهسازی این مسیر؟ پاسخ میدهد: یک موقع دستگاه اداری به صورت اداره است اما یک موقع مرجع اصلی شهر است و فرمانداری طرف حساب ماست. اجرای این طرح بر عهده فرمانداری است، یعنی از محل اعتبارات شهرستان است که فرمانداری تخصیص میدهد. فرمانداری هم مشکل اعتباری دارد و ما را به آینده ارجاع میدهد ولی لازم است که کار سریعتر انجام گیرد. رییس فرودگاه به سفر مهم ریاست جمهوری به سیرجان اشاره میکند و میگوید: سفر ریاست جمهوری را در پیش داریم و باز هم باید از این مسیر نامناسب عبور کنند. این جاده یکی از معضلات است. هم از لحاظ ایمنی، هم از نظر راهنمایی و رانندگی و هم انتظامی مشکل دارد. علاوه بر مهمانان کشوری مردم هم برای ما مهم هستند و هر شب و هر صبح مردم از این مسیر تردد دارند. نامناسب بودن این جاده را مرتب انعکاس میدهیم اما اقدام چشمگیری صورت نمیپذیرد.
از رئیس فرودگاه میپرسم قرار بود این محور تا پایان سال ۹۷ افتتاح شود اما خبری نشد؟ میگوید: بله. دقیقاً. از ۲۲ بهمن هم که گذشت گفتند نهایتا تا پایان سال ۹۷ افتتاح میشود. سال ۹۷ هم کارهایی صورت گرفت اما باید سرعت عمل وجود داشته باشد. سفرای ۱۶ کشور هفته گذشته از همین مسیر آمدند. متاسفانه چشمانداز مناسبی ندارد و این باعث پایین آمدن وجهه شهر میشود. مشکلات را مرتب انعکاس میدهیم اما باید از طریق فرمانداری برای اجرای آن پیگیر باشید.
طرح بهسازی محور فرودگاه به مناقصه رفته
بعد از صحبت با رئیس فرودگاه به سراغ علی نژادبیگلری معاون امور عمرانی فرمانداری میروم تا از علت اجرایی نشدن بهسازی محور فرودگاه بپرسم. در این خصوص میگوید: مشاور طرح مشخص شده و پس از مطالعه، طرح و نقشههای اجرایی شامل بهسازی و روکش مسیر راه آهن تا فرودگاه به طول 5/5 کیلومتر (لاین رفت)، اصلاح جداول، دور برگردان و... را آماده کرده و به شرکت میدکو که سرمایهگذار است تحویل داده که آن را به مناقصه سپرده برای تعیین پیمانکار. اسناد، مدارک و نقشه آماده شده تا از محل اعتبارات میدکو در راستای انجام مسئولیتهای اجتماعی با اعتبار سه میلیارد تومان این طرح انجام شود. بحث روشنایی را هم از محل مساعدتهای مجموعه گلگهر در راستای انجام مسئولیتهای اجتماعی و با اعتبار بالغ بر یک میلیارد تومان پیگیر هستیم. از او میپرسم پس چرا طرح اجرایی نمیشود؟ پاسخ میدهد: چون بحث روشنایی محور در فاز دوم اعتبارات گلگهر لحاظ شده و فاز دوم هنوز ابلاغ نشده. فاز ۱ شامل طرحهایی چون روشنایی محور شیراز، جاده هماشهر و... است. میگویم این طرح قرار بود ۲۲ بهمن افتتاح شود، چرا انجام نشد؟ پاسخ میدهد: این کارها با وجود اعتبار انجام میشوند. با توجه به اینکه جاده فرودگاه در نقشه GIS راه و شهرسازی نیست، متولی خاص و مشخصی ندارد. فرودگاه هزینه این کار را تقبل نکرده و صرفا در محدوده تحت تملک خودش میتواند فعالیت کند. لذا این پروژه متولی نداشته و با همکاری دستگاهها، ادارات، بخشداریها و اعتباراتی که از سوی گلگهر کمک شده به آن رسیدگی شده و مابقی اعتبار هم برای روشنایی است که گلگهر قرار است در فاز دوم آن را تأمین اعتبار کند. جاده هم که در شرف برگزاری مناقصه است.
اعتبار مشخص شده، جاده تا پایان سال تکمیل میشود
وی در جواب این جمله که این محور مسیر اصلی تردد مقامات مهم کشوری به شهر سیرجان است و زیبنده نیست که وضعیت نامناسبی داشته باشد، میگوید: این محور آنطورها هم خراب نیست، فقط روکش میخواهد. جاده سیرجان تا راه آهن کامل است و برای آن برنامهای نداریم. مسیر برگشت را هم با همان اعتباری که داشتیم با ماسه آسفالتی روکش کردیم. میماند قسمت راه آهن تا فرودگاه که لاین برگشت آن 5/5 کیلومتر کاملا آسفالت شده، جدول گذاری هم شده، تیرهای برهم نصب شدهاند. لاین رفت هم آن قدرها خراب نیست. با این حال برایش اعتبار در نظر گرفتیم. جاده معمولی است و خراب بودن آن خیلی محسوس نیست.
میگویم برایش اعتبار دیده میشود اما اختصاص داده نمیشود، چرا؟ پاسخ میدهد: میدکو تعهد داده که این کار را انجام دهد. مجدد میپرسم پس چرا پیگیری نمیکنید که سریعتر انجام شود؟ در جواب میگوید: مناقصه شرایطی دارد. از آگهی گرفته تا عقد قرارداد. باید مراحل طی شود تا پیمانکار مشخص شود و پس از آن کار عملیاتی طرح آغاز شود. این طبیعی است. اشاره میکنم پس چرا وقتی میدانند این طرح به ۲۲ بهمن نمیرسد اما این تاریخ را برای بهرهبرداری آن در نظر میگیرند؟ پاسخ میدهد: به هر حال آن زمان گذشته و کار آماده نشده. اما در حالت کلی این محور کار زیادی ندارد و اجرای آن زمانی نمیبرد، شاید یک ماهه کار جمع شود. بیگلری در پاسخ به این سوال که آیا فرمانداری نمیتواند به عنوان ارگان اصلی شهر برای سریعتر انجام دادن این محور اجباری در نظر بگیرد؟ میگوید: میدکو دارد کارش را انجام میدهد. ظرف چند ماه گذشته مشاور طرح را مشخص کرده و نقشه آماده شده و به دست میدکو رسیده و در حال حاضر هم رفته برای مناقصه. امیدواریم تا پایان سال هم به بهرهبرداری برسد. فرودگاه که نمیتواند بیاید جاده بسازد. این کار مربوط به اداره راه است و اداره راه می گوید آنجا چون روستا نیست در محدوده GIS قرار نمیگیرد. شهرداری هم که میگوید در محدوده شهر نیست. به هر حال باید اعتباری جمع شود تا بتوان این محور را بهسازی و آن را تکمیل کرد.
طبق روال همیشه نبود اعتبار علت اصلی به تعویق انداختن پروژههایی است که همگی یا نیمه کاره رها شدهاند و یا با سرعت بسیار پایینی در حال تکمیل هستند. این درست است که در شرایط اقتصادی نامناسب و با کمبود بودجه مواجه هستیم اما اینکه محور مهمی همچون جاده فرودگاه به دلیل نبود بودجه با سرعت بسیار پایین بهسازی شود قابل قبول نیست و میطلبد مسئولان امر هرچه سریعتر به فکر بهسازی این محور باشند چرا که به نوعی جاده فرودگاه معرف شهرستان سیرجان است و شهری در موقعیت اقتصادی، تجاری و صنعتی سیرجان که به طور مرتب پذیرای مقامات کشوری است اگر در بدو ورود آنها به شهرستان چشمانداز مناسبی نداشته باشد، شاید این امر بتواند بر روی تصورات این مقامات در خصوص شهرستان سیرجان تاثیر گذاشته و دیدگاه مثبت آنها را نسبت به این شهرستان کاهش دهد.