شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

نه شهرداری مسئولیتش را قبول می‌کند و نه اداره راه آن را جزو محدوده خودش می‎پذیرد. نه فرودگاه هزینه‎هایش را حاضر است بپردازد و نه ارگان دیگری تکلیفش را مشخص می‎کند. مانده است مثل طفل یتیمی که هیچکس سرپرستی‎اش را بر عهده نمی‎گیرد. جاده فرودگاه را می‎گویم، همان جاده‎ای که قرار بود ۲۲ بهمن سال گذشته به بهره‎برداری برسد اما دست اندازها و تاریکی معبرش همچنان باقی مانده‎اند تا نشان دهنده وضعیت نامناسبش باشند. سیرجان شهر مهمی است و در طول سال پذیرای مهمانان کشوری بسیاری است. همانطور که در ۸ و ۹ آبان ماه سفرای بیش از ۱۶ کشور خارجی از همین جاده فرودگاه وارد شهرستان شدند و یا رئیس جمهور که در روزهای آتی قرار است باز هم از همین جاده به سیرجان بیاید. جاده فرودگاه به نوعی آبروی شهر سیرجان است در مقابل مهمانانی که از مرکز کشور به این شهر می‎آیند. اما متاسفانه همچنان بدون متولی باقی مانده و بهسازی آن در تعلیق به سر می‎برد. جاده ای که می‎طلبد هر چه سریعتر به وضعیت آن رسیدگی شود تا مهمانانی که از راه دور، آوازه بلند سیرجان را شنیده‌اند با عبور از آن توی ذوق شان نخورد.

جاده فرودگاه از نظر راهنمایی و رانندگی، انتظامی و ایمنی مشکل دارد

موسائی‎پور رئیس فرودگاه شهرستان وضعیت جاده را نامناسب می‌داند و عنوان می‌کند: اصلاً وضعیت جاده مناسب نیست. قرار بود روشنایی آن تامین شود که تا الان نشده و لاین رفت از راه آهن تا فرودگاه بهسازی شود که آن هم بلاتکلیف است. از او می‌پرسم چرا برای تکمیل این محور پیگیری نکردید؟ می‎گوید: پیگیری زیادی کردیم. چندین مورد نامه‎نگاری هم با فرمانداری انجام دادیم. همیشه وعده به آینده داده می‎شود. در رابطه با ساخت هم، این جاده در سفر مقامات به سیرجان آبروی شهر ماست. در موقعیتی هستیم که مهمان کشوری زیادی داریم و باید این جاده درست شود. وی اضافه می‌کند: متأسفانه این جاده اصلا در شان سیرجان نیست. با توجه به اینکه هر هفته ۱۴ پرواز ورود و خروج از سیرجان داریم و با توجه به اینکه این پروازها در شب انجام می‌شود هرچه سریعتر جاده فرودگاه باید بهسازی شود. موسائی‎پور تصریح می‎کند: مثلا آمدند تیر برق‎ها را نصب کرده‎اند اما تا روشنایی وصل نشود عملا کاری انجام نشده. لاین رفت هم کار دارد. دست‎اندازهای زیادی دارد که باید درست شود. می‎گویم تجربه ثابت کرده نامه‌نگاری کاری از پیش نمی‎برد. آیا از راه دیگری وارد نشده‎اید برای بهسازی این مسیر؟ پاسخ می‎دهد: یک موقع دستگاه‎ اداری به صورت اداره است اما یک موقع مرجع اصلی شهر است و فرمانداری طرف حساب ماست. اجرای این طرح بر عهده فرمانداری است، یعنی از محل اعتبارات شهرستان است که فرمانداری تخصیص می‌دهد. فرمانداری هم مشکل اعتباری دارد و ما را به آینده ارجاع می‎دهد ولی لازم است که کار سریعتر انجام گیرد. رییس فرودگاه به سفر مهم ریاست جمهوری به سیرجان اشاره می‌کند و می‌گوید: سفر ریاست جمهوری را در پیش داریم و باز هم باید از این مسیر نامناسب عبور کنند. این جاده یکی از معضلات است. هم از لحاظ ایمنی، هم از نظر راهنمایی و رانندگی و هم انتظامی مشکل دارد. علاوه بر مهمانان کشوری مردم هم برای ما مهم هستند و هر شب و هر صبح مردم از این مسیر تردد دارند. نامناسب بودن این جاده را مرتب انعکاس می‎دهیم اما اقدام چشمگیری صورت نمی‎پذیرد.

از رئیس فرودگاه می‎پرسم قرار بود این محور تا پایان سال ۹۷ افتتاح شود اما خبری نشد؟ می‌گوید: بله. دقیقاً. از ۲۲ بهمن هم که گذشت گفتند نهایتا تا پایان سال ۹۷ افتتاح می‌شود. سال ۹۷ هم کارهایی صورت گرفت اما باید سرعت عمل وجود داشته باشد. سفرای ۱۶ کشور هفته گذشته از همین مسیر آمدند. متاسفانه چشم‎انداز مناسبی ندارد و این باعث پایین آمدن وجهه شهر می‌شود. مشکلات را مرتب انعکاس می‎دهیم اما باید از طریق فرمانداری برای اجرای آن پیگیر باشید.

 

طرح بهسازی محور فرودگاه به مناقصه رفته

بعد از صحبت با رئیس فرودگاه به سراغ علی نژادبیگلری معاون امور عمرانی فرمانداری می‎روم تا از علت اجرایی نشدن بهسازی محور فرودگاه بپرسم. در این خصوص می‌گوید: مشاور طرح مشخص شده و پس از مطالعه، طرح و نقشه‎های اجرایی شامل بهسازی و روکش مسیر راه آهن تا فرودگاه به طول 5/5 کیلومتر (لاین رفت)، اصلاح جداول، دور برگردان و... را آماده کرده و به شرکت میدکو که سرمایه‌گذار است تحویل داده که آن را به مناقصه سپرده برای تعیین پیمانکار. اسناد، مدارک و نقشه آماده شده تا از محل اعتبارات میدکو در راستای انجام مسئولیت‎های اجتماعی با اعتبار سه میلیارد تومان این طرح انجام شود. بحث روشنایی را هم از محل مساعدت‌های مجموعه گل‎گهر در راستای انجام مسئولیت‎های اجتماعی و با اعتبار بالغ بر یک میلیارد تومان پیگیر هستیم. از او می‎پرسم پس چرا طرح اجرایی نمی‌شود؟ پاسخ می‎دهد: چون بحث روشنایی محور در فاز دوم اعتبارات گل‌گهر لحاظ شده و فاز دوم هنوز ابلاغ نشده. فاز ۱ شامل طرح‌هایی چون روشنایی محور شیراز، جاده هماشهر و... است. می‌گویم این طرح قرار بود ۲۲ بهمن افتتاح شود، چرا انجام نشد؟ پاسخ می‌دهد: این کارها با وجود اعتبار انجام می‌شوند. با توجه به اینکه جاده فرودگاه در نقشه GIS راه و شهرسازی نیست، متولی خاص و مشخصی ندارد. فرودگاه هزینه این کار را تقبل نکرده و صرفا در محدوده تحت تملک خودش می‌تواند فعالیت کند. لذا این پروژه متولی نداشته و با همکاری دستگاه‌ها، ادارات، بخشداری‎ها و اعتباراتی که از سوی گل‌گهر کمک شده به آن رسیدگی شده و مابقی اعتبار هم برای روشنایی است که گل‌گهر قرار است در فاز دوم آن را تأمین اعتبار کند. جاده هم که در شرف برگزاری مناقصه است.

 

 

اعتبار مشخص شده، جاده تا پایان سال تکمیل می‎شود

وی در جواب این جمله که این محور مسیر اصلی تردد مقامات مهم کشوری به شهر سیرجان است و زیبنده نیست که وضعیت نامناسبی داشته باشد، می‌گوید: این محور آنطورها هم خراب نیست، فقط روکش می‌خواهد. جاده سیرجان تا راه آهن کامل است و برای آن برنامه‌ای نداریم. مسیر برگشت را هم با همان اعتباری که داشتیم با ماسه آسفالتی روکش کردیم. می‎ماند قسمت راه آهن تا فرودگاه که لاین برگشت آن 5/5 کیلومتر کاملا آسفالت شده، جدول گذاری هم شده، تیرهای برهم نصب شده‌اند. لاین رفت هم آن قدرها خراب نیست. با این حال برایش اعتبار در نظر گرفتیم. جاده معمولی است و خراب بودن آن خیلی محسوس نیست.

می‌گویم برایش اعتبار دیده می‌شود اما اختصاص داده نمی‌شود، چرا؟ پاسخ می‌دهد: میدکو تعهد داده که این کار را انجام دهد. مجدد می‎پرسم پس چرا پیگیری نمی‌کنید که سریعتر انجام شود؟ در جواب می‎گوید: مناقصه شرایطی دارد. از آگهی گرفته تا عقد قرارداد. باید مراحل طی شود تا پیمانکار مشخص شود و پس از آن کار عملیاتی طرح آغاز شود. این طبیعی است. اشاره می‎کنم پس چرا وقتی می‌دانند این طرح به ۲۲ بهمن نمی‎رسد اما این تاریخ را برای بهره‌برداری آن در نظر می‎گیرند؟ پاسخ می‎دهد: به هر حال آن زمان گذشته و کار آماده نشده. اما در حالت کلی این محور کار زیادی ندارد و اجرای آن زمانی نمی‎برد، شاید یک ماهه کار جمع شود. بیگلری در پاسخ به این سوال که آیا فرمانداری نمی‌تواند به عنوان ارگان اصلی شهر برای سریعتر انجام دادن این محور اجباری در نظر بگیرد؟ می‎گوید: میدکو دارد کارش را انجام می‎دهد. ظرف چند ماه گذشته مشاور طرح را مشخص کرده و نقشه آماده شده و به دست میدکو رسیده و در حال حاضر هم رفته برای مناقصه. امیدواریم تا پایان سال هم به بهره‎برداری برسد. فرودگاه که نمی‎تواند بیاید جاده بسازد. این کار مربوط به اداره راه است و اداره راه می گوید آنجا چون روستا نیست در محدوده GIS قرار نمی‌گیرد. شهرداری هم که می‌گوید در محدوده شهر نیست. به هر حال باید اعتباری جمع شود تا بتوان این محور را بهسازی و آن را تکمیل کرد.

طبق روال همیشه نبود اعتبار علت اصلی به تعویق انداختن پروژه‌هایی است که همگی یا نیمه کاره رها شده‎اند و یا با سرعت بسیار پایینی در حال تکمیل هستند. این درست است که در شرایط اقتصادی نامناسب و با کمبود بودجه مواجه هستیم اما اینکه محور مهمی همچون جاده فرودگاه به دلیل نبود بودجه با سرعت بسیار پایین بهسازی شود قابل قبول نیست و می‌طلبد مسئولان امر هرچه سریعتر به فکر بهسازی این محور باشند چرا که به نوعی جاده فرودگاه معرف شهرستان سیرجان است و شهری در موقعیت اقتصادی، تجاری و صنعتی سیرجان که به طور مرتب پذیرای مقامات کشوری است اگر در بدو ورود آن‎ها به شهرستان چشم‎انداز مناسبی نداشته باشد، شاید این امر بتواند بر روی تصورات این مقامات در خصوص شهرستان سیرجان تاثیر گذاشته و دیدگاه مثبت آن‎ها را نسبت به این شهرستان کاهش دهد.

 

 

تمامی حقوق متعلق به پایگاه خبری پیام اردیبهشت میباشد.

طراحی و اجرا : گروه زند

Template Design:Dima Group