پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

یک بیلبورد تبلیغاتی در سطح یکی از شهرها با تیتر درشت نوشته است "هیچ عصایی در پیری، پسر نمیشه" این جمله در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته و صدای بسیاری از افراد را در آورده است. این افراد گلایه خود را از جمله مذکور عنوان کرده اند چرا که این جمله عصای پیری والدین را پسر در نظر گرفته و به صورت غیر مستقیم دختران را کنار گذاشته و یک تبعیض جنسیتی را رقم زده است که شاید به نوعی بتواند به جامعه خط فکر بدهد و این باور را در بسیاری از ذهن ها بگنجاند که برای پیری خود تنها روی فرزندان پسرتان تکیه کنید و فرزندان دختر به هیچ دردی نمی خورند.
در حالی که نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند و نمی‌توان به طور کلی فرضیه صادر کرد که فرزند پسر بیشتر به درد خانواده میخورد یا فرزند دختر؟ این یک موضوع نسبی است که می‌تواند در هر دو جنس دختر و پسر مصداق مثبت و منفی داشته باشد.
چه بسا دخترانی که آسایش و آینده خود را فدای زندگی والدین کرده اند و چه بسا پسرانی که ذره‌ای دغدغه پیری و روزهای سخت والدین خود را نداشتند و برعکس این قضیه هم نیز صادق است. بنابراین بهتر بود این بنر تبلیغاتی به جای واژه پسر از واژه فرزند استفاده می‌کرد و می‌نوشت "هیچ عصایی در پیری، فرزند نمیشه" تا به این ترتیب هیچ تبعیض جنسیتی شامل جنس دختر یا پسر نمی‌شد و مفهوم مورد نظر خود را نیز به مخاطب القا می کرد.
اشتباهاتی از این دست شاید به دلیل عدم شناخت صحیح از فضای فعالیت‌های رسانه‌ای و بار معنایی کلمات باشد که می تواند بازتاب های این چنینی را در فضای گسترده مجازی نسبت به یک جمله ایجاد کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

 

تمامی حقوق متعلق به پایگاه خبری پیام اردیبهشت میباشد.

طراحی و اجرا : گروه زند

Template Design:Dima Group